time


Get your own Digital Clock

Saturday, July 14, 2012

sakit tengkuk boleh bawak mati tak?

assalamualaikum... hype!
today aku nk update tentang aku lg.
(blog aku,harusla tentang aku.HAHA)
lately,sakit tengkuk aku makin menjadi-jadi.membawa kepada sakit kepala yg tiba-tiba.yang seriously sakit,but it approach sometimes only.tp yg kadang-kadang tu la yang sakitnye cam lahanat.
doktor kata,sakit tengkuk aku ni datang dari spine aku yang da terjejas,mungkin sebab aku jatuh tangga 2tahun lepas.(ouh sistem peranakan aku!) aku tak sempat-sempat nak berubat.spine da sakit memang satu badan la mudarat.kaki cepat lenguh,cepat kebas.sometimes,aku tengah berjalan pun tangan aku boleh kebas tiba-tiba.teruk da ni.tapi biasanya,aku biarkan je.sebab kadang-kadang kn?
sampai la hari tu,aku pergi check kt doktor.
kalau aku biarkan,banyak bahagian anggota aku akan terjejas juga nnt.tapi.....ntah la.tak sempat lg.lagi pun,aku kt negeri orang.banyak benda yang aku fikirkan.
aku kt perlis,tapi mak abah juga yg sentiasa aku fikirkan.aku takut tak sempat nk balas jasa dan berbakti pd mereka.memang aku banyak main-main,tapi tak semestinya aku tak sedar diri.

berkenaan sakit tengkuk ni,ade beberapa nasihat yang aku baca,antaranya :

  1. jangan angkat barang berat,tak elok untuk spine (tapi aku rase useless bila tak mampu nk angkat brg yg sebelum ni aku boleh angkat.harap badan je besar)
  2. tido diatas tilam yang mempunyai spring dan jgn letakkan papan di bwh tilam (tp aku stay kt hostel,cmne?)
  3. duduk pd posisi yang betol (nk betol mcm mane lg kalau bdn da sakit????)
  4. ketika duduk,rapatkn tapak kaki pd lantai dalam keadaan selesa (kaki aku mane reti diam.... --")
  5. tido yg cukup dan tidak terlebih tido (tp tido is my hobi....pinjam ayat Matt Pauzi.HAHA)
  6. dll
susah nk buang habit,tp aku cube juga utk duduk diam supaya tak melarat sakit ni.doakan la aku ye kwn2.
tak panjang aku nk menaip.walaupun aku ade cerita tentang sorang kawan yg aku syg.takde mood.insyaallah laen kali.mungkin bila da tak mampu sangat-sangat utk dipendam,aku akan citer dalam ni.ok!i love you baby!! (alamak,terover.HAHA!!)

"Allah had whispered something to me.I hope you got the same whisper."

okeyh.thats all,thanx and have a nice day ^^

#mari sapu minyak panas dan menggeletik macam cacing kepanasan


No comments: